Animatronics met UGO & Tess

  • Geschreven op 5 juli 2016
    Animatronics met UGO & Tess

    Waarom?

    STE(A)M verwijst naar Science, Technology, Engineering, (Arts) en Maths en stelt de link centraal tussen wetenschap, techniek en de toepassing ervan.
    Ingenieurs, wetenschappers, technici komen dagelijks in aanraking met computergestuurde machines en ingewikkelde interactieve apparaten. Maar meer nog, iedereen gebruikt elke dag wel een object waarin een microchip zit.
    Van een koffiezetapparaat tot een afstandsbediening. Door te leren hoe deze apparaten werken, hoe ze communiceren en hoe ze in elkaar zitten begrijp je veel van de wereld om ons heen. Naast dat het gewoon cool is doordat je grenzen (tot hoever je kunt denken, en kunt uitvoeren) vergroot worden. Je kunt opeens veel meer wanneer je de basis van microcontrollers beheerst. Het programmeren zelf is leuk en spannend, maar dat is nog niets vergeleken met wat je er uiteindelijk allemaal mee kunt doen. Leren programmeren is zoals geheim agent worden. Je zult dingen kunnen begrijpen waarvan vele anderen niet eens weten dat ze bestaan. Voor makers en elektronicahobbyisten van alle niveaus is Arduino de belangrijkste ontwikkeling van de laatste jaren geweest. Het aansturen van projecten was nog nooit zo eenvoudig. We bieden een workshop Animatronics met UGO en TeSS om de eerste stappen in de wereld van de microcontroller te faciliteren.

    Workshop Arduino:​​Animatronics met UGO & Tess

    Wil je graag jouw eigen robot bouwen of gave domotica gadgets voor je kamer bedenken en maken? Laat je verrassen door de vele mogelijkheden! In deze workshop gaan we de twee robots-frames van UGO en TeSS animeren: twee programmeerbare trekpoppen! Volgende thema’s komen aan bod:

    - wat is een ‘Arduino’
    - de arduino IDE
    - basis code, setup & loop functie
    - output met led
    - input met schakelaar
    - led aansturing
    - analoge input met potmeter of LDR + led aansturing
    - servo motor
    - analoge input + servo motor

    Als Arduino code te moeilijk lijkt? http://ingegno.be/apps-manuals/

    Blockly4Arduino

    Aan het einde van de workshop hebben de kinderen geleerd:

    - Met een breadbord om gaan.
    - De arduino koppelen aan je breadbord project.
    - Een simpel programma schrijven
    - Een programma uploaden naar de arduino.
    - Een programma aanpassen.
    - Een programma downloaden van internet en uploaden naar de arduino.

    De kinderen gaan zelfstandig aan de slag na uitleg en begeleiding van onze medewerker.
    We werken ook rond attitude en het leren samenwerken en zelfstandigheid staan centraal.

    » Meer blogitems